dinsdag 16 november 2010

Van Byron Bay via Tarree naar Sydney

De laatste nacht in Byron is het gaan regenen en dat doet het nog steeds als we om 6.45 vertrekken richting Sydney. We willen naar Manning Point rijden. Onderweg regent het afgewisseld met een zonnetje. Na een tijdje rijden hebben we een stop bij een bakker annex koffieshop. We trakteren onszelf. Karin neemt een kokostaartje en Ann een blueberrie pie. MMMMMMMM dat smaakt heerlijk met een kopje cappucino erbij. ´s Middags begint het water met bakken uit de hemel te vallen en het wordt ook niet meer droog zo te zien. Zo ver als we kunnen kijken zien we donkergrijze lucht die loodzwaar is van de regen.

regen?? nee hoor valt wel mee
We besluiten te stoppen bij Tarree een stukje voor Manning Point. De campingbeheerder (of is het de eigenaar?) is een gezellige prater. Hij geeft ons wat tips om in Sydney te doen. Dank u wel meneer want er was een heel goede tip bij, maar daarover later meer. Als diner hebben we vandaag sweet en sour met vis, groente en rijst. In de campkitchen komen we aan de praat met een Australisch echtpaar die na vier weken reizen en een bezoek aan hun zoon weer naar huis gaan. Ze hebben op veel plaatsen in de wereld gewoond en daar vertellen ze over. Best gezellig en interessant om naar te luisteren. De dag begon met regen en wat denk je....... de dag eindigt ook met regen.

Het regent de hele nacht door en als we opstaan regent het nog steeds pijpenstelen. We soppen samen gezellig naar de doucheruimte en onderweg komen we de vrouw van het echtpaar tegen. Zij neemt ons nog even op de foto - zo flatteus in onze pyjamaatjes met regenjack erover heen.  Het is wel apart om soppend naar je wasbeurt te lopen het gaat dus van de regen onder de douche en weer door de regen. Maar al die tijd blijven we lachen dus Sydney here we come! En wat is het onderweg? Regen soms heel hard soms wat minder hard en soms wordt de lucht zelfs iets minder grijs, maar droog...... nee hoor dat niet. De route is prima voorbereid (ja die Ann kan tomtommen) en we rijden in één keer naar het caravanpark dat ons door Tammie en Fred is aanbevolen. Aangekomen: is het inschrijven, betalen, elektriciteit erop, teiltje eronder en dan is het dutjestijd voor Karin en doet Ann de administratie en dan begint zelfs het zonnetje te schijnen dus tijd voor een wandeling. We informeren naar de treintijden om naar Sydney te gaan. Tuurlijk overkomt ons weer iets aparts: de treinen rijden dit weekend niet en precies in het gedeelte waar wij op de trein moeten stappen. Er rijden wel bussen zien we aangekondigd , staan dus de volgende dag dan maar met de bus naar de City en zo gezegd zo gedaan. Nou ja...... eerst met de ene bus, overstappen op een andere en die zet ons weer af bij een station waar we wel de trein kunnen nemen. Het werd dus een soort sightseeing door Sydney. We hebben een dagkaart gekocht voor bus, trein en ferry
de ferry naar Manley
en nadat we zijn aangekomen op het juiste station (nee we zijn niet verdwaald) lopen we naar de ferry om naar Manley te gaan (tip van de campingbaas in Tarree). Vanaf de veerboot  hebben we een prachtig uitzicht op het Operahouse en op de the Harbour Bridge en dat is later te zien aan ons foto- en filmtoestel. We schieten heel wat plaatjes. Onderweg naar de City is trouwens de zon gaan schijnen na een mistige start van de dag en deze schijnt volop twee dagen lang. In Manley lopen we op ons gemak over de markt door het centrum en naar het strand. Een strand zoals je vaak op tv ziet, prachtig wit zand, turqoise zee, veel mensen en natuurlijk surfers.

Er zijn veel kinderen die spelenderwijs surfles krijgen en natuurlijk flanerenover de Esplenade dus zien en gezien worden. Op de terugweg naar de ferry stoppen we voor een koffie met een klein hapje en dan weer hup de ferry op en weer fotograferen en filmen natuurlijk. Tenslotte zien we de Bridge, waar we de mensen over de bogen zien lopen gezekerd en wel

en het Operahouse nu van de andere kant.

oud en nieuw Sydney
 Aangekomen aan de overkant lopen we naar de Rocks, daar is het vroeger allemaal begonnen. Er staan nog historische gebouwen die deels zijn gerestaureerd.
Het is er gezellig met restaurantjes, winkeltjes en een markt met veel zelf in elkaar geknutselde sieraden, kleding, speelgoed enz. Terwijl we daar lopen begint het aardig druk te worden (weet je? vroege vogels!) en als we in de Rocks zijn uitgekeken lopen we terug naar de haven. Hier lunchen we en genieten van een heerlijke pompoen frittata en een vegaburger. We delen onze keus zodat we allebei kunnen genieten van al het heerlijks en drinken daar een lekkere ananassap bij. Na deze maaltijd willen we de grammetjes er weer aflopen dus op naar de Botanical Gardens. Dit is zo groot. En mooi!!!! We worden via bordjes aangemoedigd op het gras te lopen (kom er in Nederland is op) en genieten van al het moois. Er is een meer waar een soort "vlieg er 's uit" aan de gang is, we zien vliegende honden, een rozentuin, het oude parlementsgebouw (af en toe zijn er nog zittingen), een Chinese tuin eigenlijk teveel om op te noemen.
oude parlementsgebouw
Terwijl we in de rozentuin op een bankje zitten te genieten, zien we dat er wordt geoefend voor een bruiloft. Men mag hier overal trouwen waar men wil. Grappig gezicht dat schrijden van bruidsmeisjes en bruid in hun dagelijkse kleding. Een man in zwart gewaad staat wat te zingen en geeft aanwijzingen (zal wel een soort priester zijn denken wij).

Nadat we ook nog de paleistuin met een heus paleis hebben gezien zijn we bekaf en lopen terug naar het treinstation. Trein, bus, bus en lopen en dan ploffen we moe maar zeer voldaan neer in onze camper. Het was een heerlijke, zonovergoten dag waar we volop van hebben genoten.
De volgende ochtend gaan we weer naar de City, maar nu rechtstreeks met de trein. We zijn natuurlijk vroeg, maar de vriendelijke man aan het loket wijst ons en later ook nog andere reizigers erop dat het na negen uur een stuk goedkoper reizen is. We kletsen met de man, gaan even naar het toilet en dan...... hè hè een kaartje en hups de trein in. We gaan eerst naar Darling Harbour waar we naar het Wild Life Center gaan. Een gebouw met drie verdiepingen waar we de vele dieren van Australië in hun eigen omgeving zien. Zo zien we de grootste kakkerlak ter wereld, een wombat, rode kangeroes, giftige en niet giftige spinnen en slangen en ook nog koala's. Lunchen doen we ditmaal in Darling Harbour 9,90 dollar p.p. een koopje. Na de lunch op naar de Citytower.

Citytower
Er zijn aan de voet van de Tower vier etages met winkels gebouwd en we willen weleens zien hoe dat eruit ziet. Mensen wat een drukte! Dat zijn we niet meer gewend en het overvalt ons een beetje. We gaan op zoek naar een winkel die reistassen en koffers verkoopt. De reistas van Ann is kapot gegaan op de heenweg dus er moet een nieuwe komen. Ja hoor we hebben er een gevonden en ook nog in de uitverkoop. Dus hupsakee onze rugzak erin en op naar de Woollies om nog wat proviand aan te schaffen want morgen willen we weer doorreizen naar een andere bestemming. Ook deze boodschappen in de nieuwe tas en dan zo snel mogelijk naar de trein en weg uit de drukte van een wereldstad. Het was weer een droge zonnige dag totdat we bij de camping aankomen dan barst er een onweersbui los. Gelukkig niet zo heel erg dus kunnen we rustig gaan slapen om bij te komen van Sydney en ons voor te bereiden op en reisdag. Als we rustig in ons huisje zitten met de deur open zegt Karin: hé kijk eens. Zit possie voor de deur. Ann pakt snel haar fototoestel, Possie schrikt en vliegt onder de campervan. Toch snel op de foto gezet. Even later beweegt Karin in de camper en rent hij weg alsof hij voor zijn leven vreest.

Na al deze opwinding en voor we onze oogjes en snaveltjes sluiten zeggen we tegen elkaar: het waren heerlijke dagen, wat hebben we genoten hè.

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Wat goed dat jullie van die vroege vogels zijn, zo zie je tenminste wat op een dag.
Geweldig verslag weer meisjes.