dinsdag 13 december 2011

Sa Pa

Brrrrr het is koud in Sa Pa en mistig. Niet echt lekker voor de astma van Ann. In overleg met Há onze gids in Sa Pa passen we ons programma aan. We slaan de wandeling van 3 uur over en rijden daarvoor in de plaats naar Ban Ho village, dit is een dorpje waar de Tay people wonen. Onderweg maken we diverse fotostops, want het is hier werkelijk prachtig.

In de zomermaanden wanneer de rijst groeit moet het nog mooier zijn met die frisse groene kleur op de bergen. Maar ook nu is het volop genieten. Onderweg rijden we langs een zalmkwekerij  Het heldere water dat van de bergen spoelt wordt gebruikt om de kweekvijvers te vullen. Momenteel zijn ze een nieuwe vijver aan het bouwen.

Heel slim om het water daarvoor te gebruiken. Waar je het water ook voor kunt gebruiken is voor het wassen van je scooter. Regelmatig zien we mensen hun schooter wassen in een plas water langs de kant van de weg. Wanneer die dan schoon is, heb je kans dat je na 100 meter weer door de blubber rijdt. Maar wat maakt het uit, je komt zo weer een nieuwe plas tegen.

Rond een uur of 12 komen we aan in Ba Ho. We zijn al eerder in een Tay-dorpje geweest, daar waren ze heel arm. Hier echter hebben ze extra inkomsten uit het toerisme. Er zijn hier homestays voor de toeristen die meerdaagse trekkings maken door de bergen. De regering heeft de bevolking geld geleend voor het bouwen van deze homestays en inderdaad ziet het er keurig uit.

groententuin

We wandelen een uurtje door het dorpje en door de natuur en maken een pitstop bij een kabbelend riviertje. Het is hier een stukje warmer dan bovenop de berg en ook voor de astma van Ann voelt dit goed.

Terug in het dorpje maakt Há een lunch voor ons klaar. Rijstnoedels met verse groenten. En ja dit eten we met stokjes!

Ondertussen genietend van de rust, de kabbelende rivier en het bekijken van de bezigheden van de bewoners. Dan wordt het weer tijd voor de terugweg. We hobbelen en bobbelen ons weer een weg naar boven richting de mist. Gelukkig hebben we een goede chauffeur die ons weer heelhuids bij ons hotel aflevert.

We maken nog een ommetje door Sa Pa "town" - vooral veel restaurantjes,barretjes en winkeltjes -, drinken nog een cappucino, kopen een paar broodjes voor het diner en installeren ons vervolgens voor de kachel in de hotelkamer.

waterleiding in Sa Pa
Lekker een rustige avond, douchen, de blog maken, lezen en heerlijk naar bed.
De volgende dag worden we uitgerust wakker. Ann voelt zich gelukkig een stuk beter. De scoren een goed ontbijt en pakken de tassen in. We gaan vandaag nog wat van de omgeving bekijken en vannacht gaan we weer met de trein terug naar Hanoi. De komende dagen kunnen we waarschijnlijk niet internetten dus de volgende blog zal even op zich laten wachten.

overzicht van Sa Pa in 1936

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Jeetje wat een tempo. Dat je nog tijd hebt voor een blog!! Maar daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Het doet ons erg denken aan Indonesie. Wij genieten meisjes en jullie zien er goed uit ondanks de astma Ann.
Liefs xxx

Carla zei

Mooie verhalen weer en wat een prachtig land. Geniet ervan!!
Hier wordt het steeds kouder.....