donderdag 22 december 2011

Wolkenpas en Hoi An

Het is vanmorgen relaxed want we vertrekken pas om 10.00 uur richting Hoi An. Gisteren was het mooi weer (droog met zon) maar helaas regent het weer, niet hard maar zo'n lekker druilregentje. Maakt ons niet uit want we zitten weer een tijdje in de auto. Onderweg natuurlijk een drink- en plasstop, dit keer in een resort aan de kust. Dit resort is favoriet bij de Vietnamezen die hier in de zomer in grote getale naar toekomen. Nu is het heerlijk rustig.

Dit lijkt een grasveld ........

..... het blijken bomen te zijn.

We drinken heerlijke cappuccino en schieten op een gegeven moment in een gigantische lachbui. Nee we vertellen niet wat het onderwerp was dat houden we lekker voor onszelf. Als we uitgeproest zijn en klaar zijn met lossen en laden gaan we weer op weg.

Onderweg

Dan - ondanks de regen en de bewolking -  stappen we uit bij de wolkenpas om de berg te gaan "beklimmen". Nee niet bungelend aan touwen, maar gewoon over een steil omhoog lopend pad. We zien ergens een tempeltje staan en beklimmen de traptreden er naar toe en zien dan dit:

Hoe hoger we komen, des te natter het wordt en ook de wind laat zich soms flink voelen. We willen de top halen, want het schijnt dat we dan boven de wolken uitkomen, maar het wordt zo slecht dat we besluiten om terug te gaan.

we zijn in de wolken hahahaha
 Een Amerikaanse Japanner komt ook weer terug (hij was verder op weg dan wij) en zegt dat ook hij het te bar vindt worden en terug gaat. We zijn ondertussen door en doornat maar wel in een goed humeur. Als Karin in het wild gaat plassen, gaat de mobiel. De gids wil weten waar we zijn (hij was beneden blijven wachten de luiaard). We are coming down, maar eerst gaat ook Ann plassen (dus allebei een nat achterwerk) en dan lopen we snel door. De Vietnamezen die beneden staan lachen zich een ongeluk als ze ons als verzopen katten zien aan komen lopen.  Hups weer de auto in en wat later komen we bij de marble mountains. We gaan even naar een werkplaats en bekijken daar het bewerken van marmer.

graveren in het marmer

glad schuren

Een uurtje later checken we in in ons hotel Het Ancient House Resort. Prachtige omgeving, mooie, grote kamer met badkamer, er is een zwembad en een massagegelegenheid met sauna. Na wat gedonder met de safe, vertrekken we met de gids richting het oude centrum waar de gids wat verteld over de geschiedenis van het stadje.

godin van de vruchtbaarheid (dus wij snel weer weg)
generaals die veel betekenden
Aan het plafond hingen deze wierookpyramides te branden. In drie weken is dit opgebrand.

boven de deur hangen twee "ogen" die tegen boze geesten beschermen
er valt zoveel regen dat er straten overstromen
's avonds gaan de lampions aan

Tussen door kopen we twee lekkere broodjes en na de rondleiding rijden we weer terug naar het hotel. We spreken af dat de gids morgenochtend belt om te vragen of de fietstour willen doen (hopen dat het niet te hard regent) en lopen het hotel in.

Anoniem zei

Meiden, geweldig. Achter mijn p.c. zit ik mee te genieten. Ga zo door Fijne feestdagen want 25 en 31 december bestaat ook daar.