dinsdag 7 december 2010

Whenatike (Hot Water Beach)

We gaan vandaag op weg naar de Coromandel (zouden we niet doen vanwege tijdgebrek, maar eigenwijs als we zijn :-)) om daar naar het Hot Water Beach te gaan. Hot Water Beach is een strand waar op een bepaald stuk, heet water in de grond zit. Als het laag tij is (ook al zo'n twee uur ervoor of nog twee uur na het laagste punt) kun je daar kuilen graven in het zand en dan borrelt het warme en op sommige plaatsen heet water omhoog. Nieuw Zeeland ligt op een breuklijn van twee plateaus (ondergronds) waardoor er hier regelmatig aardbevingen, vulkaanuitbarstingen enz. ontstaan en ook het water wordt verwarmd soms wel tot het kookpunt en op sommige plaatsen omhoog wordt gestuwd. Nu lopen we wat achter met de blog, dus schrijven we er nu niet teveel over want dat komt in een volgende blog waarschijnlijk beter over. Afijn we genieten weer van al het moois wat we onderweg zien en bovendien is het prachtig weer met een lekkere temperatuur en voor wat bergjes draaien we ons hand niet meer om. We vinden een camping vlakbij Hot Water Beach. Het is er heel stil, we zijn de enige gasten en de eigenaren zijn heel vriendelijk. We stippelen eerst de route voor de volgende dag uit en gaan daarna op weg naar de ferry - nou ja ferry, een klein bootje hoor - die ons voor 4 $NZ heen en terug vaart. We bezoeken Whitianga, kopen er een fles rode Nieuwzeelandse wijn, eten een ijsje en wandelen heen en terug door de winkelstraat (zo gedaan want het is maar een klein plaatsje).

winkelstraat Whitianga

ferry
Als we terugkomen op de camping gaat Karin op jacht naar een schep zodat we de volgende dag ook ons kuiltje kunnen graven, want we willen dit natuurverschijnsel natuurlijk zelf ondergaan. We maken een praatje met de eigenaresse en zij vertelt dat we er 's morgens om 8 uur moeten zijn dan zijn we vroeg, maar niet te vroeg (als het vloed is zijn er behoorlijke stromingen in de zee). 's Avonds nemen we bij het eten een glaasje wijn.

De volgende ochtend staan we vroeg op, ontbijten in de zon en rijden naar Hot Water Beach. Daar aangekomen zijn er al een paar mensen aan het graven en er zit zelfs een stel al met hun kontjes in het warme water. Grappig om te zien hoe volwassen mensen weer kinderen worden als ze een schepje hebben op het strand. Ook wij aan het graven en even later zitten wij ook met onze achterste in het warme water. Au Au soms is het water zo heet dat je er niet in kunt blijven. Terwijl we graven en baden in het thermale water komen er hordes mensen bij. Veel te druk dus stappen we op en kleden ons in de camper om (handig hoor om je huis bij je te hebben), waarna we de schep terug gaan brengen naar de camping en dan gelijk weer op weg gaan naar de volgende bestemming. We hebben weer een hele bijzondere ervaring opgedaan en genieten tijdens de autorit nog lang na.

Deze blog maken en publiceren we op de ferry naar het Zuidereiland. De techniek staat toch voor niets hè mensen.

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Dus daar zijn ook al een hoop Duitsers! Haha, geintje.
Het ziet er weer leuk en spannend uit meisjes.