dinsdag 14 juni 2016

Durness - John O'Groats - Orkneys

Goedemorgen op deze 15e juni 2015. Na het ontbijt, op- en inruimen enzovoort gaan we richting het noorden van Schotland waar we in John O'Groats twee nachten blijven.

De eerste stop maken we bij Smoo Cave, een kalksteengrot met een watervalletje.

bovenop berg waar de grot zit

in de grot
Even een filmpje binnen in de de grot. Het stelt voor ons niet zoveel voor, maar misschien als we met een bootje in de grot hadden gevaren was het mooier geweest. Helaas was de man die de boot vaart niet aanwezig.

Klauterend weer naar boven, instappen en rijden. Na een half uur zien we alweer iets moois.  Een prachtig strandje genaamd Ceannabeinne beach (Ceannabeinne betekent hoofd of eind van de bergen) en parkeren de bus op de parkeerplaats boven en klauteren naar beneden. We lopen wat rond om met zijn tweetjes en ook ieder apart om te genieten. Prachtig is het hier. We klimmen en klauteren weer naar boven en als we bij de bus komen zien we dat er een grote kras zit aan de zijkant die van voor naar achter loopt. Niet te geloven hè want er stond toen wij aankwamen slechts één camper geparkeerd en verder hebben we niemand gezien. We zijn er wel behoorlijk door geraakt, maar aangezien er niets aan te doen is kunnen we het maar beter "loslaten" en verder gaan anders is niet alleen ons vervoermiddel beschadigd maar ook de rest van onze vakantie verpest dus we besluiten om degene die dat heeft gedaan niet nog meer credits te geven.

start van afdeling

een stukje lager

Het wordt vloed dus zo snel mogelijk naar boven anders zitten we ingesloten.

daar boven staat de bus
Nu op weg naar John O'Groats en via de prachtige North West Tourist Route komen we op de camping aan. Twee foto's onderweg door de autoruit genomen. Het lijkt wel of daar een bunker is op dat eiland, even later rijden we over een bruggetje en verder zien we mooie wolkenluchten en wat bergen.

De camping is simpel maar het uitzicht is prachtig evenals de zonsondergang.

We settelen ons, eten wat en gaan dan slapen voor want de volgende dag gaan we met de hele groep naar Orkney met de boot.
Uitgerust  lopen we 's morgens in de zonneschijn naar de ferry en tijdens de overtocht genieten we van het uitzicht en de zon.

De bus staat al klaar en brengt ons eerst naar de Italian Chapel.

Buiten zien we dat het weer verslechtert kijk maar eens naar de donkere luchten.

uitzicht op de de haven met stad

Het weer houdt ons niet tegen om de rest van het eiland te gaan verkennen en gaan met de bus naar een opgraving van een oude nederzetting genaamd Skara Brae. Even wat informatie geven en wil je meer weten van deze opgraving dan kun je dit hier vinden

Skara Brae is een nederzetting uit de jonge steentijd en is gelegen aan de westkust van het Schotse hoofdeiland van de Orkney eilanden. Dit goed geconserveerde prehistorische dorp, dat lange tijd verborgen lag onder het zand, geeft een duidelijk beeld van het dagelijks leven in de steentijd. Onderzoek heeft uitgewezen dat de woningen dateren van 3100-2500 voor Christus.

Terwijl we rondlopen begint het behoorlijk te regenen en veel mensen gaan weg. We hebben dus de opgraving bijna voor onszelf. Er blijven alleen wat doorzetters over.

wat een heerlijk weertje hè

Nat en verkleumd lopen we terug en bezoeken dan Skail House, een van oorsprong zeventiende-eeuws landhuis dat op loopafstand ligt van Skara Brae.

boekenkasten met geheime ruimte erachter voor de kostbaarheden

dressroom for the lady of the house

door het raam kijken naar het uitzicht en de regen
Natuurlijk moet ook de inwendige mens worden versterkt dus op weg naar de hoofdstad (Kirkwall) om fish and chips te eten. De fish is omhult met een deeg wat is bereid met bier.

Na de lunch nog even een wandeling door Kirkwall en maken daar natuurlijk ook wat foto's.

bloemen fleuren de grijze omgeving op

doorkijkje naar zee

Wat indrukken van het interieur van de kathedraal.

De Churchill Barriers hebben we 's morgens ook nog bekeken. Hier hebben we geen foto's gemaakt maar het was wel interessant om te zien en het verhaal hierbij te horen. Wie geïnteresseerd is: http://www.undiscoveredscotland.co.uk/eastmainland/churchill/

We bezoeken ook het Brew House en de ruïne van een paleis.

leuk om wat over Earl Patrick Stewart te lezen

Tijd om terug te gaan en door de stromende regen lopen we gezamenlijk naar de ferry. Deze is wat later zegt men en in de stromende regen wachten we gelaten. Gelukkig is het droog aan boord en warm. Je begrijpt dat hier geen foto's van zijn gemaakt. Veel te grijs en te nat brrrrr. Het verblijf op de Orkneys was lang, frisjes, nat en vermoeiend maar wij vonden het wel zeer interessant en we hopen dat jullie ook genieten van onze verhalen.

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Skara Brae vond ik erg leuk en interessant. En de kastelen en kerken zijn ook altijd leuk/mooi om te zien.