vrijdag 17 juni 2016

17 en 18 juni 2015 Inverness e.o. en Aberlour

We verlaten het noorden en gaan naar Inverness vandaag. Op het programma staat in ieder geval een bezoek aan Dunrobin Castle en verder rijden we gewoon en zien wel waar we stoppen of niet. We zien donkere maar prachtige luchten en verder natuurlijk het natuurschoon van Schotland. Ja je moet er wel van houden en het weer is niet zoals in Spanje bijvoorbeeld.

onderweg naar ....
Dunrobin Castle is privébezit en dateert uit de vijftiende eeuw. Het ligt daar prachtig aan zee. Helaas mochten we binnen geen foto's maken, maar de buitenkant en de tuinen zijn ook fotogeniek. We hebben ook nog een demonstratie van een valkenier gezien. Bij dit kasteel hoort ook een spookverhaal. Het verhaal gaat dat de dochter van de 14e graaf van Sutherland verliefd werd op een voor haar vader ongeschikte man en daarom werd zij door haar vader opgesloten in een zolderkamer. Toen zij probeerde te ontsnappen door via een touw naar beneden te klimmen, werd ze verrast door haar vader, liet het touw los en viel naar beneden wat zij niet overleefde. Deze dochter spookt volgens het verhaal op de bovenste verdiepingen van het kasteel. Een kleine fotoselectie.

uitzicht op de tuinen en de zee

Ergens onderweg maken we onze lunch klaar en uiteraard smaakt het ons goed.

Als we op de campings aan komen zien we aan de NKC vlag al waar onze plekken zijn gereserveerd.

Wat een mooi overzicht en grappig gezicht al die campers met satellietontvangers. Als we aan het camperen zijn hebben we zelf geen behoefte aan televisie. Ons beeld is de natuur inclusief de regen en de donkere luchten en de dierenwereld valt ons ook regelmatig op. Op deze camping zagen we een patrijs die zich in de buurt van een camper had genesteld.

's Avonds tijdens een kopje koffie met likeur even een lesje in tablet gebruik. Heel gezellig maar ook heel serieus zijn de dames bezig.

Uitgerust gaan we de volgende dag met de hele groep naar de

distilleerderij. Deze whisky wordt slechts in één distiilleerderij gemaakt met bronwater uit een bepaalde bron en het rijpt op eikenhouten vaten. Na het rijpen wordt de whisky gebotteld na 12, 15, 18, 21 en 30 jaar. Voordat het de vaten ingaat om te rijpen gebeurt er eerst wel het een en ander. We krijgen uitgebreid uitleg over het hele proces en kunnen aan het eind de verschillen proeven tussen de 15, 18 en een nog oudere whisky. We begrijpen ook beter waarom daar een prijsverschil tussen zit want tijdens het proces verdwijnt er onderweg naar de oudere whisky nogal wat van de hoeveelheid (en nee niet omdat men er van drinkt maar door verdamping). Er mag daar in de opslagschuur met de vaten beslist geen vuur - ook geen vonkjes van camera's bijvoorbeeld - bijkomen vanwege de alcoholdampen.

even ruiken dan een slokje en mmmmmm
wat smaakt dat lekker die oudere whisky hik

Weer een interessante dag voorbij. We maken nog even een plan de campagne voor morgen. Dat wordt een dagje Schotse geschiedenis de Slag om Culloden. Een dorpje in de buurt van Inverness. Dit was geen strijd tussen Engelse en Schotten en ook niet tussen Katholieken en Protestanten, maar het was strijd tussen de koninklijke huizen van Stewart en Hanover, waarvan de eerste was verdreven door Willem van Oranje. Natuurlijk was er ook verraad in het spel. De speelfilm Braveheart is hierop gebaseerd.

Ben je ook in meer  geïnteresseeerd klik dan op

en/of op

om meer te lezen. Hieronder een fotoverslag van ons bezoek.

panoramafoto van een deel van het slagveld
Aan de ene kant stonden de Engelsen en aan de andere kant de Jacobieten (the Highlanders/Schotten). Je kunt dit ook zien aan de vlaggen. De Engelse vlag is rood en de vlag van de Jacobieten is blauw.
Er staat ook met stenen aangegeven welke clan op die plek stond, evenals herdenkstenen, een herdenkmonument en een huisje dat er in die tijd ook stond.

ook de Engelsen hebben een gedenkteken voor hun doden gekregen

dit is ingemetseld in het gedenkteken hieronder

Er stond een stevige bries daar op het veld en het voelde dan ook behoorlijk fris.

dit was het Schotse deel
We bezochten ook het museum zagen daar een film die rondom de Slag om Culloden liet zien. Wat een bloedige plek is dat geweest. Natuurlijk ook spullen uit dit tijd met zoals hieronder wat wapens.
We rijden nog een stukje langs het meer van Loch Ness voordat we naar de camping in Aberlour gaan om alle opgedane indrukken te verwerken. Nog een foto voordat deze blog klaar is voor publicatie.

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Weer zo'n mooi kasteel, jammer dat je er niet in mocht, lijkt me mooi om daar te mogen wonen. moet je wel een werkster hebben haha!