maandag 8 april 2013

van Baracao via Cayo Saetia, Pinares de Mayari naar Playa Pesquero

Wat is de vroege ochtend toch mooi mensen.

Op dit moment weten we nog niet wat ons te wachten staat en gaan we vrolijk op weg. Het eerste stuk is de weg goed en schieten we lekker op. We rijden - alweer - een eind langs de kust (niet zo gek natuurlijk als je op een eiland bent).

Later als we in de bergen zijn maken we even een stop om de benen te strekken. Het verkeer onderweg stelt niet veel voor dus als er iets langskomt moet dat op de foto worden gezet.

door de schittering is moeilijk te zien wat daar rijdt
ohhh natuurlijk een Cubaanse bus
Na een tijdje komen we op een wel heel slechte weg. Deze zit vol kuilen, bulten en zand en na anderhalf rijden hebben we het gevoel dat onze nieren zo ongeveer achter onze oren zitten en we zijn er nog steeds niet. Na nog een uur stuiteren is daar gelukkig weer een goede weg. Ondanks al dat gehobbel en geschud hebben we toch weer genoten van de prachtige natuur. Eindelijk komen we aan bij het eilandje Cayo Saetia. Wat is het hier  mooie natuur met strand, een schitterende gekleurde zee en veel groen. We lunchen daar en waarna de meeste mensen naar het strand vertrekken. Wij lopen naar het bos en zien daar verschillende dieren. Het is warm, maar wel koeler dan aan het strand.

wat komt daar aangelopen?

een leguaan

mmmmmm ff opwarmen in de zon

we lopen tussen de bomen door naar de kust
Weer terug in het bos zien we een kleine ree lopen. Hij stoort zich er niet aan dat wij daar ook zijn.

We zien grote termietennesten zowel in de bomen als op de grond. In het grondnest maak ik een gaatje en gelijk krioelt het er van de termieten die het gaatje weer gaan dichten. Fascinerend!

Het volgende deel van deze dag is voor het
nationaal park.

Een mooi natuurgebied. Helaas zijn er veel bomen omgevallen en geknakt door de orkaan Sandy. Hier is een waterval - met weinig water vanwege het droge seizoen - maar we zien ook hoe het water wordt geleid om te gebruiken.

kaal hè en zoveel geknakte bomen door orkaan Sandy

rode ananas?

Er zit hier veel ijzer in het water en dat kun je zien aan de rotsen, maar er liggen ook ijzerklontjes in het water. Karin heeft er paar opgepakt en in haar hand genomen.

ijzer op de rots mooi kleurtje

dit water loopt naar het zwembad
Het bad wordt iedere dag schoongemaakt en dat is handwerk. De stop wordt eruit gehaald zodat het oude water wegloopt, dan loopt er nog steeds water over de vloer die wordt geschrobt. Als het klaar is gaat de stop er weer in en kan het bad weer vollopen. De foto's geven hier een indruk van. Kun je niet tegen bijna blote mannen dan kun je deze foto's beter overslaan.

halsbrekend werk om de stop weer erin te krijgen
Het water wordt ook omhoog gebracht door een pomp (wel wat primitief maar doelmatig) die het via een kanaaltje verder leidt voor gebruik van mens, bos en dier.

We klimmen weer naar boven over hetzelfde glibberige paadje en maken snel nog wat foto's. Het is hier  ook zo mooi en rustig.

Er komt een grote groep Nederlanders aan per truck omdat de bus hier niet kan rijden.

Wij gaan weer verder naar onze overnachtingsplaats in Pinares de Mayari. Dit  ligt bovenop een berg en de weg ernaar toe is weer vol kuilen, gaten en keien. Alsof we nog niet genoeg hebben gehobbeld vandaag. We nemen onze pet af voor de chauffeur. Hij probeert de ergste hobbels te vermijden en de auto onbeschadigd te laten en dat lukt hem nog ook. Het is al schemerig als we eindelijk aankomen. Het is oud, maar wel schoon hier. We hebben een suite met een wat communistische uitstraling. De koffer wordt niet echt uitgepakt, maar we leggen alleen onze nachtkleding klaar, de kleding voor de volgende dag en natuurlijk de toiletspullen. Karin plukt nog een spin van het plafond en dan gaan we op zoek naar de bar en de eetruimte. Bij de bar nemen we een pina colada en spelen we wat tafeltennis. Met kapotte batjes en een slechte tafel gaat dat niet zo lekker dus stoppen we ermee en gaan wat poolen, daarna spelen we nog twee spelletjes triominos, eten wat en gaan naar bed. We zijn zo moe dat we de hele nacht doorslapen. Morgen gaan we naar de laatste bestemming in Cuba. Lekker uitrusten aan het strand voordat we weer naar huis gaan.

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Hallo Lieve meisjes,
Bij deze 1 reactie voor jullie laatste 3 verhalen. Heb ze net in 1 ruk doorgelezen en wat hebben jullie een geweldige tijd gehad. Het ziet er fantastisch uit en ik vond het erg leuk te zien hoe cacao groeit, geen idee van gehad! Prachtige natuur ook. Heerlijk he zo'n blog maken, dan beleef je het allemaal nog een keer! Liefs