woensdag 20 februari 2013

Cuba

Iets meer dan een week terug uit het warme Cuba en eindelijk alles weer op orde dus kunnen de verhalen op de blog worden geplaatst. Maar eerst even het contrast in het weer laten zien in Cuba en in Nederland. Kun je je voorstellen dat we aan een temperatuurverschil van meer dan 28 graden moeten wennen?

Eerst maar een foto van één van de laatste dagen op Cuba en daarna een foto van vandaag (zondag 10 februari) brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

30 januari

Heimweeeeeeeeeeeee

10 februari
ijs op het water en sneeuw op de grond

Maar nu het verhaal van onze vakantie in Cuba. Het vliegtuig vertrekt 9 januari 7.30 uur, maar vooraf natuurlijk vroeg het  bed uit want de taxi komt om half vier in de ochtend. Inchecken gaat vlot dus lekker nog even winkelen en een kopje koffie scoren en dan op naar de gate.

We vliegen met Arkefly en hadden op de heenweg premium comfort geboekt. Dat zijn goede, ruime zitplaatsen en redelijk te eten. Onderweg is Ann een uitgebreid in gesprek met de purser over de mooie plekjes in de wereld (en over de slechte ervaring met Arkefly in het verleden).

we zijn er bijna

onze eerste indrukken van Cuba

wazig zo door het raampje wel te zien dat er bergen zijn

Na een rustige vlucht landen we rond 13.00 uur op het vliegveld van Varadero, Heerlijk onze koffers komen snel op de bagageband dus snel naar de uitgang en ja hoor de gids en de chauffeur staan al klaar om ons naar Havana te brengen. Maar eerst  ..... en daar begon het wachten ...  onze euro's omwisselen voor CUC's (de Cubaanse peso voor de toeristen). De Cubanen gebruiken de peso en deze is twaalf maal minder waard dan de CUC (die is gekoppeld aan de U$). Wat de dame achter het loket doet weten we nog steeds niet goed, maar ze komt er niet uit. De computer doet het niet dus moet ze alles berekenen met een rekenmachientje en geloof het of niet dat blijkt nogal lastig te zijn. Ze is uiterst vriendelijk en behulpzaam want ze wil Karin niet alleen maar groot geld geven en daar ligt het probleem. We staan als eerste aan het loket en de rij mensen wordt langer en langer.

Na zeker een half uur is het gelukt en kan Karin haar geld weg stoppen en dan moet Ann ook nog wisselen. Gelukkig gaat dat een stuk sneller omdat er alleen biljetten van 50 CUC worden gegeven en dat is gemakkelijk uitrekenen natuurlijk. En dan ....  op weg naar Havana, onze eerste stop. Onderweg stoppen we bij de hoogste brug van Cuba. Wat opvalt is, dat er weinig verkeer is.

Hier zien we voor het eerst grote vogels vliegen, die we over heel Cuba zullen zien. Het zijn Kalkoengieren.

Onze eerste Pina Colada en we ervaren we het ultieme vakantiegevoel. Proost!

Het uitzicht is mooi, we zien veel groen.

Na onze lekkere pina gaan we weer op weg naar Havana en als we arriveren in het hotel kunnen we gelijk inchecken. De rest van de dag zijn we vrij dus even het hotel verkennen en dit zien we. Eerst lekker wat bijkomen van de reis. We blijven hier blijven we de komende drie nachten en dat is om te wennen aan het tijdverschil.
hotel in Havana

Zoals meestal willen we ook flessen water kopen. Men zegt dat het kraanwater wel te drinken is, maar voorzichtig als wij zijn, vertrouwen we hier niet al te veel op. Dus ..... op zoek naar een supermarkt. Als we het hotel uitlopen zien we drukte een stukje verderop aan de overkant. We lopen erheen en spotten daar een supermarkt, wat eetstalletjes en een marktje. Als we de supermarkt inlopen wordt Ann terug geroepen door de beveiliging. Tas moet worden ingeleverd! Aangezien er nogal wat belangrijke papieren en geld in de tas zitten, besluit Karin alleen op zoek te gaan naar water en Ann blijft keurig op een muurtje buiten wachten terwijl Karin twee flessen water scoort. We eten een broodje bij de snackbar, eten nog een krentenbol, bereiden de volgende dag voor en gaan om half zeven slapen. Eindelijk! We zijn bekaf, maar wel heel benieuwd wat ons morgen te wachten staat. Havana here we come!

Om 7.15 zitten we aan het ontbijt. Het is een buffet en ja hoor: er zijn pancakes voor Karin, die ze natuurlijk ook scoort. Beneden in de lobby laat de gids (Rafael) ons kennismaken met een ander Hollands stel. Het lijkt de bedoeling dat zij met ons meereizen. De man komt uiterst onsymphatiek over (kijkt naar alles behalve naar de gids die vertelt over Havana) en snauwt zijn vrouw af. Even afwachten hoe dit gaat aflopen. We gaan eerst op weg naar de begraafplaats Cristobal Colón. Hemeltjelief wat ontzettend groot, het is een stad op zich. De graven zijn groot en zijn soms prachtige kunstwerken. Er is een graf van Amalia, die, zo zegt het verhaal tijdens de bevalling overleed en is begraven met haar baby tussen haar benen. Toen ze de grafsteen later optilden lag de baby op haar schouder dus is ze waarschijnlijk levend begraven. Er worden door vrouwen verse bloemen neergelegd en ze bidden voor het graf. Ook zijn er veel kleinere grafsteentjes om het graf geplaatst. Kijk maar.

graf van Amalia

Het lijkt wel een stad
Op deze begraafplaats liggen ook helden bij elkaar begraven.

Terwijl wij daar rondliepen was er de ene begrafenis na de andere en gebeurde het regelmatig dat de ene stoet moest wachten op het einde van de ander. Het werd af en toe zelfs een kleine file.
Het andere stel is zeer irritant aanwezig door vooraan te staan als de gids iets vertelt. Wij hebben voor deze gids betaald!

Afijn we gaan weer verder bezoeken het Plein van de Revolutie. Hier heeft Fidel eens een toespraak gehouden die zeven en een half uur duurde! We vroegen ons af hoe de  mensen dat hebben uitgehouden in die hitte. Veel verkeer is er niet, maar het is wel leuk om te zien dat er nog steeds oude Amerikaanse auto's rijden. Veel als taxi, maar ook van particulieren.

Ernesto Guevara beter bekend als "Che"
Op dit plein staan veel regeringsgebouwen - een soort Binnenhof hahahaha - en zoals je hierboven ziet zijn de helden ook aanwezig. Een heel grote Cubaanse held is José Martí. Hij was een dichter en filosoof en is een nationale held die van jongs af aan (15 jaar) actief was tegen de bezetters.  Overal kwamen we standbeelden van hem tegen. Deze op  het Plein van de Revolutie was wel de grootste.

Het plein hebben we wel gezien dus op naar het oude Havana. Hieronder wat foto's.

Universiteit van Havanna

We waren ook in Hotel Nacional de Cuba. Hier kwamen en komen de rijkelui waaronder de mafioso, Batista (de dictator) en Ernest Hemingway bijvoorbeeld. Heel wat beroemde mensen kwamen er en daarvan zagen we heel wat foto's aan de muren hangen. Het is er nog steeds druk. Wij hebben er onze eerste mojito gedronken.

Ff kijken wat er zoal in een mojita gaat

al genietend van de mojito zien we dit

Druk aan het werk in de tuin en let op de maaier

Na het genieten van de mojito en de luxe gaan we op weg naar het fort.

Dit fort heeft de stad vaak beschermd tegen diverse aanvallen van Engelse, Franse, Spanjaarden enz. Iedere avond om negen uur wordt er een kanonschot gelost.

binnen in het fort stond een heel oude jaknikker

vanaf het fort: oud Havana

en nieuw Havana

klein koppie van Karin achter een groot kanon
In de buurt van het fort is ook een sigaren/koffie/rum winkeltje. Hier zie je de grootste sigaar ooit gemaakt. Deze sigaar heeft het wereldrecord en ligt verspreid boven in de winkel. Een beeld van de man die deze sigaar rolde staat hier ook. Je zou deze sigaar toch moeten oproken!

een deel van de wereldrecord sigaar

de maker

Genoeg van de sigaren en tijd voor een lunch. Vis met rijst en bonen. Heerlijk. Tijdens de lunch is er live muziek. Heerlijk wat een ritme. We kopen een cd van deze band. Later in Nederland blijken er heerlijke 18 nummers met heerlijke cubaanse muziek op te staan. Na al dit heerlijks weer op weg naar de stamkroeg van Ernest Hemingway. Voor wie niet weten wie dat was: een beroemde Engelse schrijver van o.a. het boek "The old man and the sea"; een prachtig boek om te lezen. Hier dronk hij vaak zijn mojito's. Op veel plaatsen vind je herinneringen aan deze schrijver zoals hier op het hotel waar hij woonde.

en dit is hij dan in zijn jonge jaren
Dit is de Bodequito del Medio waar hij altijd zijn mojito dronk. Zoals je ziet is het echt een toeristische trekpleister.

We slenteren weer verder en zien van alles. Hieronder een impressie met foto's.

familieportret gemaakt van zand

muurschildering van zand

Karin op de versiertoer?

Ann met de gids bij een kerk
Het wordt een langere blog dan gedacht dus ga nu dit deel van Havana plaatsen. Hopelijk genieten jullie al zodat er met spanning wordt gewacht op de volgende. Tot dan!

Anoniem zei

Wat lekker om weer een beetje terug te zijn in Cuba.

Vooral het lekkere weer en de mojito's mis ik!

Karin

Tamara Slingerland-Verschuur zei

Hallo Lieverds, fijn dat jullie weer blogjes maken!! Wat zit er nou in die Mojito's?? Het ziet er allemaal gelikt uit. Die prachtige oude auto's vind ik ook geweldig vooral die roze haha! Ondanks dat jullie niet roken zal het wel interessant zijn geweest te zien hoe ze gemaakt worden. Ben benieuwd naar de rest, ook de afloop met jullie medereizigers pfff.
Kus
Tammy (en Frederik natuurlijk)