maandag 18 januari 2016

Balloch

Hier zjin we drie nachten en dat lijkt veel maar de tijd vliegt voorbij. Als we gesettled zijn na aankomst is er een happy hour georganiseerd. We nemen onze stoeltjes mee en voegen ons bij de groep. Het is jullie nog niet bekend dat het een groepsreis is. We zijn met zo'n twintig campers op reis gegaan. Denk nu niet gelijk dat we ook alles samen doen, want verre van dat. We staan op dezelfde camping en hebben af en toe een happy hour of een gezamenlijke excursie, maar verder gaat iedereen zijn eigen gang. Dat houdt dus in dat iedereen vertrekt wanneer men wil, overdag doet wat men wil dus bepaalt zelf welke route men rijdt. Het gemeenschappelijke is ook dat we 's avonds op dezelfde camping staan. Zo dit gezegd hebbende gaat het verhaal weer verder. Eerst even wat foto's van de camping en happy hour.

Na het happy hour is het tijd voor het diner. We koken en smullen van onze viscurry, dahl en rijst. Jammer dat het te fris is om buiten te eten. Zodra er geen zon meer is brrrr. Later wassen we af, leggen alles voor morgen klaar, bespreken wat we de volgende dag willen doen en drinken een kopje koffie met daarin een koffielikeurtje. Natuurlijk is daar ook iedere keer weer het ritueel van douchen, tandenpoetsen enzovoort, maar dat ga ik niet iedere keer weer vermelden. Als we 's morgens wakker worden regent het. Hè jammer, maar we laten ons niet tegen houden en gaan op stap. We gaan naar Stirling en het Stirling Castle bezoeken. We hebben daar bijna de hele dag rondgelopen, bewonderd, verwonderd en heel veel foto's gemaakt. In de loop van de ochtend  zijn er steeds meer droge perioden en zelfs af en toe een zonnetje.

Wat geschiedenis:
Stirling Castle werd door de Schotten belegerd in voorjaar 1314.  De Engelse  commandant wilde zich overgeven. King Edward besloot met zo'n 9.000 man ten strijde te gaan. Dit was de slag bij Bannockburn, niet zover van Stirling Castle. De aanvoerder van de Schotten was Robert Bruce. Zal niet alles vertellen, maar de Engelsen vluchtten en verloren 10.000 man. De Schotten zo'n 4000. Uiteindelijk wonnen de Schotten met als gevolg dat tien jaar later de Schotten onafhankelijk werden.

entree
binnenplaats

uitzicht was er wel

begraafplaats buiten het kasteel
detail
bediende

Karin in gesprek met the King

Lady
detail

mooi die muurbloemen

Hieronder nog een laatste foto genomen vanaf de parkeerplaats. Omdat wij een tijdelijk lidmaatschap hebben van Historic Scotland mogen wij met de auto naar boven rijden en gratis parkeren en daar zijn we erg blij mee mensen want het is een hele klim om bij het kasteel te komen.

We hebben niet zoveel tijd meer omdat we zo lang in het kasteel zijn gebleven, maar lopen toch nog een stuk naar beneden en komen dan langs een bijgebouw van het kasteel. Blijkt dat we dit ook kunnen bezoeken (gratis als lid van Historic Scotland) dus gaan we hier ook even kijken en het blijkt wel de moeite waard te zijn. Foto verslag hieronder.

binnenplaats

keuken

luxe toilet
achter die wand zaten kasten verborgen

voorraadkamer

lord and lady

Dan besluiten we nog een stukje naar beneden te lopen door het "kasteel" straatje, maar pfffff wat zijn we moe dus na een paar foto's gaan we toch terug naar de parkeerplaats en vertrekken naar de camping waar we moe maar voldaan om 19.00 uur aankomen. We koken niet en gaan wat bij MacDonalds eten, maar eerste een was te doen. Die draait terwijl wij onze fishburger en friet naar binnen werken. De droger werkt niet dus nemen we de was nat mee naar de camper. Morgen wel drogen.

De volgende ochtend regent het weer. We hebben geen echt plan voor vandaag en gaan eerst maar zorgen dat de was droog wordt. De dame van de camping waar we de munten halen vraagt: "waarom heb je de droger nodig? Alles wordt toch weer  nat". Haha grappig hoor. Als de was droog is lezen we wat en dan is het in de middag weer droog en gaan we op weg naar het dorpje om wat boodschappen te doen en wandelen wat door een park.

mozaïek in het park

We komen op een parkeerplaats en zien daar een eekhoorntje rennen tussen de auto's.

Nog wat foto's van Balloch en Loch Lomond.

Het is de bedoeling dat we morgen verder rijden naar Oban. Dit is helaas niet mogelijk vertellen ze ons zodat we een nacht langer hier blijven. De campinggrond in Oban is door de vele regen te drassig om campers te ontvangen. We zitten 's middags op de camping nog even in het zonnetje na te genieten van alles wat we hebben gezien.